Już niedługo podróżujący mogą skorzystać ze Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie. Głównym obiektem Centrum jest Dworzec Metropolitalny. To projekt pracowni Tremend, który już przyniósł autorom liczne, prestiżowe nagrody. Obiekt jest doskonałym przykładem zrównoważonego projektowania, mającego w poszanowaniu zarówno użytkowników, jak i środowisko naturalne.
Dworzec Metropolitalny zastąpi stary dworzec autobusowy z lat 70. ubiegłego wieku, znajdujący się między ulicami Dworcową, Gazową i Młyńską, vis a vis dworca PKP Lublin Główny. Nowy zintegruje transport kolejowy, autobusowy, busowy i miejski w centrum miasta. To jedna z największych inwestycji miasta, współfinansowana ze środków europejskich. Razem z nowym dworcem powstał też nowy układ drogowy, mający na celu usprawnienie ruch wokół Centrum Komunikacyjnego.
Nowoczesna bryła Dworca Metropolitalnego koresponduje z historyczną budowlą projektu Witolda Lanciego, pochodzącą z 1877 roku. „wskutek tego kontrastowego odróżnienia nie konkuruje z elewacjami historycznymi budynków i zabudowy miejskiej”. Architekci wyjaśniają, iż obiekt zaprojektowany jest „w sposób świadomie odmienny stylowo od istnieją-cej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych chronionych cechach historycznych”. – wyjaśniają autorzy projektu z pracowni Tremend.
Strukturę Dworca Metropolitalnego możemy określić jako „box-in-box”. Większa, zewnętrzna bryła skrywa mniejszą w środku. Nad nimi znajduje się użytkowy dach ze skwerem miejskim i placem zabaw. Zadaszenie stanowisk dla autobusów jest oparte na wolno-stojących słupach kielichowych, w których ukryto też piony kanalizacji deszczowej. Ażurowa konstrukcja wykonana ze stalowych rur nie tylko pełni funkcje użytkowe, ale daje ciekawy efekt wizualny i stanowi dekorację obiektu.
Architekci z pracowni Tremend podczas pracy poszukują rozwiązań przyjaznych środowisku, dlatego struktura „pudełko w pudełku” oraz szklane elewacje z proekologicznymi parametrami zmniejszają koszty ogrzewania lubelskiego dworca. Główny materiał budulcowy to beton o niskiej emisyjności. Dodatkowo, na zewnątrz dworca znajdzie się zewnętrzny ogród wertykalny o powierzchni niemal 300 metrów kwadratowych. Ekologiczny system wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet i pielęgnacji zieleni. Innymi prośrodowiskowymi rozwiązaniami jest wentylacja z odzyskiem ciepła do 80% i naturalnie wietrzenie garażu podziemnego. To wyloty w formie atrium, które wspierają grawitacyjny obieg powietrza. Obszary, z których skorzystają pasażerowie, są wyposażone w system ogrzewania i chłodzenia płaszczyznowego zasilany pompami ciepła z 42 odwiertami. Na zadaszeniach wiat 43 stanowisk autobusowych w przejrzyste panele szklane wtopiono ogniwa fotowoltaiczne. Wspomagają ochronę przeciwsłoneczną i dostarczają energii niezbędnej do funkcjonowania dworca. Inteligentne systemy z automatyką czasową i funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatury zapewniają wygodne sterowania ogrzewaniem i wentylacją.
Warto zwrócić uwagę na oszczędne iluminacje budynku i sąsiedztwa – energooszczędne źródła światła i mądre gospodarowanie prądem to kolejna zaleta nowoczesnego dworca. W tak intensywnie użytkowanym obiekcie nie mogło zabraknąć rozwiązań dbających o jakość powietrza – antysmogowe płyty chodnikowe ograniczają zanieczyszczenia.
Unikatowa architektura dworca w duchu zrównoważonego rozwoju została doceniona w konkursach międzynarodowych. Pracownia Tremend za projekt obiektu zdobyła nagrodę World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival w Amsterdamie, nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni.
Projektowi przyznano też wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.
Fot. Materiały prasowe