Gdański Teatr Wybrzeże to jeden z najważniejszych teatrów w Polsce. Obiekt przeszedł gruntowną modernizację, która miała nie tylko odświeżyć historyczny wygląd budynku, ale także poprawić parametry techniczne i komfort użytkowy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań Rofckfon Mono Acoustic we foyer teatru znacząco poprawiła się akustyka a przestrzeń zyskała nowy, estetyczny wygląd. Odwiedzający go goście mogą zyskać jeszcze lepsze doświadczenie teatralne.
Budynek Teatru Wybrzeże w Gdańsku ma bogatą historię. Przez lata jednak stracił dawny blask. Niezbędna była modernizacja, która zapewni poprawę bezpieczeństwa i komfortu użytkowników, aktorów i gości, a także nada wnętrzom świeży wygląd. Celem działań było zachowanie pierwotnej funkcji teatru bez ingerencji w formę architektoniczną. Budynek został zaprojektowany w 1967 roku przez Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego. Remont generalny Teatru obejmował różnorodny zakres prac, od przebudowy fasady, foyer i widowni, aż po wymianę instalacji i maszyn scenicznych. Projekt nowego foyer i widowni w budynku Dużej Sceny powstał w pracowni Warsztat Architektury Pracownia Autorska (WAPA) pod kierownictwem dr inż. architekta Krzysztofa Kozłowskiego.
Unowocześniony budynek Teatru Wybrzeże jest obiektem dostosowanym do nowych potrzeb widzów i artystów. Gmach zachował klasyczną formę, którą uzupełniła nowa, przeszklona fasada od trony Targu Węglowego. Oszklone foyer powiększa i doświetla wnętrze, które zaprasza przechodniów do środka. Już z zewnątrz widoczne są efektowne schody na piętro i przepiękne żyrandole zdobiące przestrzeń. Całość podkreśla charakterystyczna kolorystyka z krwistą czerwieniem i złotem na czele tworzy wyjątkowy nastrój i kreuje uroczystą, elegancką atmosferę.
O tym, jak bardzo istotne były estetyka i walory akustyczne foyer, mówi Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku: „Foyer to przestrzeń witająca widzów, tętniąca życiem w przerwach spektakli. Zdarza się, że organizujemy tu imprezy okolicznościowe, a nawet rozpoczynamy niektóre przedstawienia. Zależało nam, aby to wnętrze nie było krzykliwe, żeby barwy zapraszały widzów i pomagały im zachować optymalny poziom skupienia, a jednocześnie świadczyły o dostatku. Przed modernizacją mieliśmy tu duży pogłos, a podczas przerw tworzył się szum, który unosił się w całej przestrzeni. Teraz wszystko jest wyciszone. Foyer spełnia parametry akustyczne, jest komfortowe i reprezentacyjne”.
Nowe wnętrze musiało współgrać z efektowną bryłą. Projektanci poszukiwali takich rozwiązań, które oprócz wyrazistych i estetycznych płaszczyzn poprawią także akustykę i komfort użytkowy pomieszczeń. Architekci WAPA wybrali płyty Rockfon Mono Acoustic. Rozwiązanie jest niezwykle efektowne – połączenia płyt są niewidoczne, dzięki czemu powierzchnie mają nowoczesny, minimalistyczny i nowoczesny charakter. Rozwiązania Rockfon Mono Acoustic mają najwyższą klasę A w zakresie pochłaniania dźwięku, dzięki czemu nie potrzebują dodatkowej izolacji akustycznej.
Dr. arch. inż. Krzysztof Kozłowski, właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, główny architekt odpowiedzialny za modernizację budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże tak tłumaczy podjętą decyzję: „Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowej struktury przestrzennej oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania powierzchni bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku”.
Materiał Rockfon Mono Acoustic wymagał także odpowiedniego montażu – podjęła się tego certyfikowana przez Rockfon firma wykonawcza – THELIO Sp. z o.o. Płyty zostały zastosowane na różnych płaszczyznach - ścianach i suficie foyer Teatru. Dużym wyzwaniem był montaż powierzchni na skosach. Wykonanie nawiewników szczelinowych wymagało doskonałego łączenia płyt Mono Acoustic. Było to ważne nie tylko ze względów estetycznych, ale także – zapewnienia ciągłości izolacji akustycznej. Szklany świetlik wymagał przygotowania specjalnego projektu, przy którym wspólnie pracowali wykonawca obiektu firma BUDIMEX, THELIO oraz przedstawiciele Rockfon.
Właściciel firmy wykonawczej, Ireneusz Kazatel tak opowiadał o projekcie: „Ozdobą foyer są piękne żyrandole. Aby podkreślić ich owalny kształt oraz ze względów montażowych, wykonaliśmy sufit dwupoziomowy, co nadało projektowi jeszcze większej wyrazistości. Rozwiązanie Mono Acoustic jest idealne do takich zastosowań, gdyż można je dowolnie kształtować. Wykonane z wełny skalnej łatwo dostosowuje się do formy, a przy tym dba o doskonałe warunki akustyczne w pomieszczeniu. Dlatego montujemy je najczęściej w miejscach reprezentacyjnych, jak np. foyer Teatru Wybrzeże”.
Modernizacja Gdańskiego Teatru Wybrzeże sprawiła, że budynek stał się niezwykle elegancki, nowoczesny a co najważniejsze – komfortowym dla pracowników, artystów i widzów. Usunięcie balkonów na rzecz przewyższeń pozwoliło uzyskać 342 miejsca siedzące z doskonałą widocznością sceny z każdego z nich. Sama scena po modernizacji została wyposażona w nowoczesne mechanizmy i rozwiązania, które pozwalają dynamicznie przemieszczać i obracać jej poszczególne elementy. System składa się z zapadni scenicznej z lekką, obrotową sceną i jest to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, a być może i w całej Europie.
Architekt: Warsztat Architektury Pracownia Autorska
Wykonawca akustyki: Thelio Sp. z o.o.o
Lokalizacja: Gdańsk, ul. Świętego Ducha
Termin: 2020 – 2023
Powierzchnia: 4.500 m2
Kubatura: 25.000 m3
Widownia: 342 miejsca
Program funkcjonalny: sala główna Teatru wraz z pełną technologią sceniczną, hol główny, foyer, zaplecze sanitarne, pomieszczenia pod arkadami, ulica Teatralna, otoczenie Teatru
Fot. Materiały prasowe Rockfon