• PRODUKTY
    • Wszystkie
    • Pokój dziecięcy
    • Sypialnia
    • Biuro w domu
    • Garderoba
    • Hol
    • Wnętrza publiczne
  • WNĘTRZA
    • Wszystkie
    • Kuchnia
    • Jadalnia
    • Łazienka
    • Salon
    • Sypialnia
    • Pokój dziecięcy
    • Biuro w domu
    • Wnętrza publiczne
    • Hol
    • Garderoba
    • Taras i ogród
  • FOORNEWS
  • ARCHITEKCI
  • Wnętrza ▼
    • Wszystkie wnętrza i Style

      Aranżacje

      Wszystkie aranżacje Styl Klasyczny Styl Nowoczesny Styl Rustykalny Styl Stylizowany Styl Eco Styl Vintage
      Styl Eklektyczny Styl Skandynawski Styl Glamour Styl Industrialny Styl Orientalny Styl Etno
    • Kuchnie

      Aranżacje kuchni

      Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Jadalnie

      Aranżacje jadalni

      Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Łazienki

      Aranżacje Łazienek

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Salon

      Aranżacje Salonu

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Sypialnie

      Aranżacje Sypialni

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Pokój dziecięcy

      Aranżacje Pokój Dziecięcy

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Biuro W Domu

      Aranżacje Biuro W Domu

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Wnętrza publiczne

      aranżacje Wnętrz publicznych

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Hol

      Aranżacje holu

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Garderoba

      Aranżacje Garderoby

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage Styl eklektyczny
      Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Taras

      Aranżacje tarasu

      Przeglądaj aranżacje Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage
      Styl eklektyczny Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
    • Inne

      Inne aranżacje

      Styl klasyczny Styl nowoczesny Styl rustykany Styl Stylizowany Styl eco Styl vintage
      Styl eklektyczny Styl skandynawski Styl glamour Styl industrialny Styl orientalny Styl etno Styl chalet
  • Produkty ▼
    • Wszystkie produkty

      Wszystkie produkty

      Kuchnie Jadalnie Łazienki Salon Sypialnie Pokój dziecięcy Biuro W Domu
      Wnętrza publiczne
    • Kuchnie

      Produkty Do Kuchni

      Wszystkie produkty AGD Drobne AGD Baterie kuchenne Zlewozmywaki Meble kuchenne Akcesoria i półfabrykaty
      Akcesoria kuchenne Do gotowania, smażenia i pieczenia Narzędzia kuchenne Tekstylia kuchenne Podłogi i ściany
    • Jadalnie

      Produkty Do Jadalni

      Wszystkie produkty Krzesła, hokery, siedziska Baryki Nakrycia stołu Do kawy i herbaty
      Akcesoria barowe Oświetlenie Akcesoria i dekoracje Podłogi i ściany Drzwi i okna
    • Łazienki

      Produkty Łazienkowe

      Wszystkie produkty Umywalki i postumenty Wc, bidety, pisuary Wanny Kabiny i brodziki Armatura AGD
      Akcesoria łazienkowe Tekstylia Grzejniki łazienkowe Płytki ceramiczne Podłogi i ściany
    • Salon

      Produkty Do Salonu

      Wszystkie produkty Sofy Kominki Fotele, leżanki, pufy Regały, witryny, półki, kredensy Stoliki i ławy Szafy i szafki Toaletki i konsole
      Meble RTV Akcesoria i dekoracje Oświetlenie Drzwi i okna Podłogi i ściany
    • Sypialnie

      Produkty Do Sypialni

      Wszystkie produkty Łóżka Stoliki nocne Materace i stelaże Toaletki i konsole Szafy i szafki Komody
      Akcesoria i dekoracje Oświetlenie Grzejniki Drzwi i okna Podłogi i ściany
    • Pokój dziecięcy

      Produkty Do Pokoju Dziecięcego

      Wszystkie produkty Tapczany i łóżka Biurka Krzesła, fotele, sofy Regały i półki Szafy, szafki, komody
      Inne Akcesoria i dekoracje Oświetlenie Grzejniki Drzwi i okna Podłogi i ściany
    • Biuro W Domu

      Produkty Do Biura W Domu

      Wszystkie produkty Biurka i sekretarzyki Kontenery Akcesoria i dekoracje Oświetlenie Grzejniki Drzwi i okna Podłogi i ściany
    • Wnętrza publiczne

      Produkty do wnętrz publicznych

      Wszystkie produkty Wnętrza publiczne Systemy meblowe Akcesoria i dekoracje Oświetlenie Grzejniki Drzwi i okna Podłogi i ściany
    • Inne

      Inne produkty

      Przechowywanie butów Meble ogrodowe Akcesoria i półfabrykaty Oświetlenie Grzejniki Podłogi i ściany Drzwi i okna
  • FOORNEWS
  • Architekci
  • Zaloguj się
  • Szukaj
  • Szukaj
Produkty Wnętrza Architekci



Anuluj
TREND

„ROTA ET SPECULUM” - ROZMOWA Z SZYMONEM HANCZAREM Z HANCZAR STUDIO

Rozmowę o tym, z czym muszą zmagać się współcześni projektanci, przeprowadziła Iwona Ławecka-Marczewska z Szymonem Hanczarem z Hanczar Studio.

Na przykładzie głośnej realizacji zatytułowanej „Rota et cpeculum” twórca opowiedział o roli sztuki w sposobach prezentowania produktów dla odbiorców oraz o tworzeniu wystaw, instalacji artystycznych i stanowisk targowych, aby w jak największym stopniu przyciągały uwagę odbiorców. Wspomniana wystawa produktów Koło pod marki Geberit uzyskała honorowe wyróżnienie w konkursie LIT Lighting Design Awards 2022. 

Iwona Ławecka-Marczewska: Prowadzi pan zajęcia ze studentami w I Pracowni Projektowania Mebli wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz własną firmę hanczar studio o szerokim spektrum działań kreatywnych. Czy któreś z nich wysuwa się na plan pierwszy, czy też stara się pan zachować równowagę?
Szymon Hanczar: Projektowanie mebli jest jednym z elementów mojej działalności zawodowej. Poza tym, jako hanczar studio, realizujemy stoiska targowe, wystawy, instalacje oraz wnętrza, zarówno prywatne, jak też użyteczności publicznej, handlowe, biurowe. Wystawy, instalacje i ekspozycje to jeden z trzech głównych nurtów w działalności naszego biura. Kiedyś próbowałem oszacować proporcje, ale, szczerze mówiąc, na przestrzeni lat to się zmienia. Czasem jest więcej projektów wzorniczych albo one w danym momencie nas po prostu bardziej pochłaniają, innym razem dominują innego typu aktywności. Zawsze uważałam za wielką zaletę tej pracy, że mamy wiele różnych wyzwań, dużo się dzieje, nie jesteśmy skoncentrowani na projektach jednego rodzaju. Daje to poczucie świeżości. Za każdym razem trzeba się przyłożyć do tematu, pochylić nad nim, zdobyć wiedzę. Nowy klient często oznacza wkroczenie w kolejny obszar działań.

Iwona Ławecka-Marczewska: Gdy otrzymuje pan takie zlecenie, jak stworzenie instalacji „Rota et speculum” dla firmy Geberit, od czego zaczyna pan pracę?
Szymon Hanczar: Na początku zawsze pytam zleceniodawcę: jaki jest cel ekspozycji? Bez względu na to, czy chodzi o instalację, prezentację czy stoisko targowe. Cele są wielorakie. Uczestnictwo w poszczególnych imprezach ma dla firm różne znaczenie. Dla jednego klienta targi mają przede wszystkim wymiar handlowy, jako impreza, na której zawiera się kontrakty, inny, zwłaszcza jeśli to duża firma, chce po prostu podkreślić swój udział w wydarzeniu. W pierwszej kolejności zależy nam na uzyskaniu informacji: co zleceniodawca chce osiągnąć poprzez nasze działanie. To nam pomaga określić środki wyrazu, po jakie sięgniemy, projektując stoisko targowe czy też instalację artystyczną. Staramy się jednak łączyć jedno z drugim. Często w projektach stoisk targowych obecny jest motyw sztuki, bo wiemy, że dla odbiorcy stanowi interesujący element, a zleceniodawcy umożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji. Po niestandardowe środki wyrazu sięgamy wówczas, gdy chcemy zwrócić na coś uwagę, pobudzić emocje.

Iwona Ławecka-Marczewska: Sztuka dodaje prestiżu, pozwala dotrzeć do innego grona odbiorców niż tradycyjne działania marketingowe.
Szymon Hanczar: Bezwzględnie. To, czy firma decyduje się na projekt artystyczny, w dużym stopniu zależy od jej wielkości, od tego jak silny jest brand oraz od świadomości zleceniodawcy. Poprzez sztukę łatwiej zakotwiczyć się w pamięci odbiorcy, niż jedynie prezentując produkt.

Iwona Ławecka-Marczewska: Firma Geberit dobrze wie, jakie znaczenia ma w naszym życiu obcowanie ze sztuką. Już niejednokrotnie angażowała się w twórcze projekty. „Rota et speculum” to instalacja artystyczna. Co panowie – pan we współpracy z Przemkiem Słowikiem – chcieli osiągnąć, używając w niej tych, a nie innych środków wyrazu?
Szymon Hanczar: Zastosowaliśmy lustrzaną taflę. Ten środek wyrazu podpowiedziała nam, poniekąd, Sala Lustrzana Pałacu Zamoyskich, w której projekt miał być zrealizowany. Zawsze szukamy punktów zaczepienia pozwalających zbudować narrację działania w przestrzeni. W tym przypadku jednym z nich było właśnie lustro, drugim koło, które w pewnym momencie przeistoczyło się w owal. Kolejnymi światło i dźwięk. Muzyka stanowiła medium dodatkowe, ale odgrywające znaczącą rolę. Chcieliśmy zadziałać nie tylko na wzrok i dotyk, ale także słuch. Pobudzanie wielu zmysłów odbiorców uważamy za bardzo istotne. Dźwięk wykorzystaliśmy też w jednej z wcześniejszych realizacji, tworząc we Wrocławiu, gdy był on Europejską Stolicą Kultury, wystawę „Body”, której kuratorką była Dorota Stępniak. Obiekty na wystawie dotyczyły ludzkiego ciała – mniej lub bardziej bezpośrednio. Zsynchronizowaliśmy dźwięk ludzkiego oddechu z natężeniem oświetlenia w pomieszczeniu. Światło zapalało się i gasło w rytm oddechu, który słychać było z głośników. W instalacji dla Geberit zależało nam na obecności dźwięku, chcieliśmy, by muzyka wybrzmiała w kontekście stonowanej przestrzeni skąpanej w świetle o jednym wybarwieniu.

Iwona Ławecka-Marczewska: Oświetlenie pełni w instalacji „Roto et speculum” ważną funkcję. Jak wykorzystali panowie światło zastane, a jak sztuczne?
Szymon Hanczar: Wiedzieliśmy, że jeżeli salę, w której centralnie zawieszony jest stylowy żyrandol, rozświetli się, nie da się uzyskać pożądanego efektu wizualnego. Mieliśmy szczęście, ponieważ Sala Lustrzana jest wyposażona w wewnętrzne okiennice. Byliśmy więc w stanie odciąć się od światła dziennego. Pozostało operowanie światłem sztucznym, które w przypadku wszelkiego typu ekspozycji jest wskazane. O wiele łatwiej sterować sztucznym światłem niż bazować na naturalnym, które, jak wiadomo, ze względu na różne warunki atmosferyczne, bywa zmienne. Stąd nasz pomysł, by doświetlić wyłącznie obiekty ceramiczne. Linia światła została umieszczona na tyle nisko, że nie sposób było dostrzec jego źródło. No i kolor! Postanowiliśmy zagrać kolorem jedynie w oświetleniu, nie dodając żadnych innych elementów kolorystycznych. Zależało nam na tym, by oprawa była wykończona elementami lustrzanymi, by sama w sobie nie rzucała się w oczy, lecz stapiała się z otoczeniem.

Iwona Ławecka-Marczewska: Ceramika łazienkowa jest obiektem wymagającym, choć wdzięcznym, mającym konotacje w historii sztuki. Czy nie obawiał się pan, że trudno będzie nadać urządzeniom sanitarnym artystyczny wyraz?
Szymon Hanczar: To była moja największa obawa. Co zrobić z umywalkami, miskami ustępowymi, pisuarami, by nadać im charakter, wartość wizualną, a nie wyłącznie pokazać je jako obiekty codziennego użytku, na które często nie zwracamy uwagi, bo są bohaterami drugiego planu? Postanowiliśmy zaprezentować je z innej perspektywy. Stąd wziął się pomysł cięcia ceramiki i ukazania jej w lustrzanych odbiciach. Każdy obiekt został wyeksponowany w innej orientacji przestrzennej, niż gdy jest normalnie użytkowany. By w pełni ocenić rysunek, najlepiej spojrzeć na niego w lustrzanym odbiciu. Wówczas najłatwiej, mając świeży ogląd, wychwycić wszelkie niuanse. W tym przypadku chodziło o to, by dostrzec w obiektach ceramicznych inne kształty. Pisuar lub muszla zazwyczaj wiszą na ścianie. Tym razem zostały postawione. Muszla, przecięta, stojąca, oglądana od strony spodniej, stała się niecodziennym elementem ceramicznym. Wszystkie obiekty zostały tak wyeksponowane, by intrygowały, zaskakiwały, skłaniały do zastanowienia, czym są, czy aby na pewno to te same przedmioty, z którymi obcujemy każdego dnia.

Iwona Ławecka-Marczewska: Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju powinno się przedłużać życie tego typu projektów. Czy instalacja „Rota et speculum” będzie jeszcze gdzieś prezentowana?
Szymon Hanczar: Będzie pokazywana w Katowicach w ramach 4 Design Days. Już rozpoczęły się przygotowania do nowej odsłony. W przestrzeni otwartej, jaką jest hala w Katowicach, musimy stworzyć odpowiednie warunki, by ekspozycja była maksymalnie zbieżna z tym, co zaprezentowaliśmy w Warszawie. Zrodził się pomysł, by „Rota et speculum” zaprezentować w jeszcze jednym miejscu, ale jest on dopiero w fazie planów. Naszym priorytetem jest tworzenie w duchu zrównoważonego projektowania, by realizacje miały drugie życie, by można było wykorzystywać je w kilku miejscach. Zarówno nam, jak i firmie Geberit, zależy na tym, by instalacja „Rota et speculum” zaistniała w różnych lokalizacjach, by mogli ją obejrzeć różni odbiorcy.

Iwona Ławecka-Marczewska: Czy mógłby pan wskazać uniwersalne sposoby na dotarcie do odbiorcy, na tworzenie stoisk, ekspozycji, instalacji, obok których nikt nie przejdzie obojętnie - atrakcyjnych wizualnie i spełniających swoje funkcje?
Szymon Hanczar: Mniej znaczy więcej. Im mniej produktów, im mniej elementów na ekspozycji, tym korzystniej. Błędem wielu wystawców jest to, że próbują pokazać za dużo, w myśl zasady: nie wiadomo co się spodoba, więc pokażmy więcej niż mniej. A należy dokonać selekcji. Odpowiedzieć sobie na pytanie: jak chce się zaistnieć w świadomości odbiorcy, jakim przekazem dotrzeć? I tylko te rzeczy eksponować. Nawet gdy prezentuje się standardowe produkty, by przykuć uwagę, trzeba pokazać je tak, jak do tej pory nigdy nie były przedstawiane. Na pewno ważny jest kolor. Dostrzegamy go najpierw. Zapada w pamięć, pierwszy wzbudza zainteresowanie.

Iwona Ławecka-Marczewska: W natłoku bodźców, informacji, obrazów, które zewsząd docierają nie tak łatwo dziś zaintrygować swoim przekazem. Obecne czasy wymagają od projektantów spojrzenia szerszego niż jeszcze pięć, dziesięć lat temu, większej kreatywności, multidyscyplinarności, ciągłego poszerzania horyzontów, podążania nowymi ścieżkami. Zgodzi się pan ze mną?
Szymon Hanczar: Jedyną stałą jest zmienna. Zaletą tego zawodu jest, że mamy wiele możliwości, w tym decydowania o tym, w jakich obszarach będziemy się poruszać. Od początku działalności starałem się unikać zaszufladkowania, zamykania się w jednej konkretnej branży. Wiedziałem, że byłoby to dla mnie męczące. Wcześniej czy później pewnie zaowocowałoby frustracją i wypaleniem. Cieszę się, że mogę cały czas wykonywać swój zawód z pasją i tak dobierać zlecenia, by zawsze robić coś nowego. To wymaga ciągłego uczenia się, ćwiczenia umysłu, pozyskiwania nowych informacji. Ćwiczenie umysłu utrzymuje go w dobrej kondycji. Podobnie jest z mięśniami, nieużywane w pewnym momencie przestają funkcjonować poprawnie. Nasze projekty są różnorodne. Musimy się zmieniać. Zmiany, które zachodzą wokół nas, chyba nigdy wcześniej nie były tak szybkie i intensywne. Przyszłość będzie wymagała od nas weryfikacji przyzwyczajeń, zdobywania nowych umiejętności. Nie tylko w zawodzie projektanta.

 

Instalacja: Szymon Hanczar, Hanczar Studio

Fot. Dagmara Maroszek-Bździuch MUFKA Fotografia

 


Domni - portal wnętrzarski
O foorni.pl
  • O nas
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Współpraca
Newsletter
Dziękujemy, adres został zapisany.
Adres nie będzie udostępniany osobom trzecim!
Foorni wnętrza publiczne
Obserwuj Foorni na Pinterest
Obserwuj
UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to) - dowiedz się więcej

zamknij