2 kwietnia 2025 roku Rockfon przeprowadził szkolenie z projektowania akustycznego „Słowo w Przestrzeni”. W wydarzeniu udział wzięło kilkudziesięciu profesjonalistów z dziedziny architektury. Gościem specjalnym był wybitny językoznawca, profesor Jerzy Bralczyk.
Wydarzenie stanowiło odpowiedź na zapotrzebowanie architektów i projektantów. Agenda zawiera kilka bloków tematycznych kierowanych głównie do twórców wnętrz biurowych, ale także teatrów, filharmonii, muzeów czy przestrzeni hotelowych. „Będziemy pogłębiać dzisiaj wiedzę na temat naszych pasji: przestrzeni oraz dźwięku. Odpowiednio zaprojektowane mają olbrzymią moc. Polepszają samopoczucie i ułatwiają dialog, który prowadzi do wzajemnego zrozumienia” – tymi słowami przywitał uczestników szkolenia Jarosław Cieślak, Sales Manager Poland marki Rockfon, słynącej z innowacyjności, estetyki i zrównoważonych rozwiązań. Projektowanie akustyczne stanowi bowiem jedno z najbardziej wymagających wyzwań. Szkolenie akustyczne zostało podzielone na trzy części, pomiędzy którymi uczestnicy mieli możliwość zwiedzania ekspozycji.
Prezentacja Pascala van Dorta była poświęcona sposobom uzyskiwania pożądanych warunków akustycznych w biurach różnego typu. „Dążenie do komfortu akustycznego w przestrzeniach biurowych”. Pascal van Dort promuje znaczenie projektowania akustycznego elementu aranżacji przestrzeni. Znany jest przede wszystkim z powszechnego zrozumienia roli dźwięku. Podczas swojego wystąpienia podkreślał, że istotą projektowania akustycznego zawsze powinien być człowiek oraz jego zdefiniowane potrzeby. Bowiem dźwięki w znacznym stopniu wpływają na nasz dobrostan psychofizyczny.
Ostatnim występującym prelegentem był Andrzej Kłosak, który jest szanowanym konsultantem akustycznym oraz założycielem pracowni archAKUSTIK. Profesor zdradził słuchaczom ciekawostki na temat regulacji prawnych związanych z wymaganiami akustycznymi. Jego prezentacja została wzbogacona o liczne przykłady z własnych realizacji. Poruszony został również temat argumentacji w negocjacjach z inwestorem, czy metody perswazji skuteczne w konfrontacji z podwykonawcą. „Dobra akustyka to tylko i aż komfort. Obecnie klient jest w stanie zapłacić dowolną kwotę za wystrój wnętrz, ale już niekoniecznie za komfort akustyczny. Niestety zwykle niezbędne jest negatywne doświadczenie, żeby u Klienta pojawiło się przekonanie, że warto również zainwestować w akustykę” – mówił profesor Kłosak. „W Polsce sytuacja przestrzegania norm akustycznych bardzo odbiega od sytuacji w Europie. Spełnialność wymagań akustycznych jest nadal na naszym rynku budowlanym bardzo zła” – oświadczył otwarcie.
Fot. B. Barczyk