W jednym z warszawskich biurowców znajduje się nowe, wielofunkcyjne biuro zaprojektowane przez pracownię BIT CREATIVE. Wciela ono nowatorski koncept współczesnego biura, w którym pracownicy mają czuć się jak w domu. Przestrzeń zachowana została w skandynawskiej stylistyce z elementami inspirowanymi coworkingiem. Biuro odzwierciedla skandynawską filozofię pracy, skupioną na dobrostanie pracowników i równowadze między życiem zawodowym a prywatnym.
GN Group jest duńską firmą wyznaczającą standardy w dziecinie inteligentnych technologii audio, aparatów słuchowych oraz urządzeń dla graczy i profesjonalistów. Nowe, wielofunkcyjne biuro zyskało powierzchnię aż 2000 m2 i zlokalizowane jest w biurowcu Saski Crescent, który poddany został rebrandingowi i rearanżacji. – W związku z tym, że kondygnacja pierwsza jest niższa, stąd nasze świadome działanie mające na celu optyczne powiększenie kubatury przestrzeni poprzez pozostawienie odkrytych sufitów – mówi Barnaba Grzelecki, założyciel BIT CREATIVE. Doskonała lokalizacja zapewnia sąsiedztwo koron drzew za oknem, bowiem biurowiec otoczony jest zielenią, mimo że położony jest w centralnej części miasta.
Warto również wspomnieć o tym, że nowe wnętrze posiada liczne nawiązania do poprzedniej lokalizacji. Wewnątrz znajdziemy zatem ciepłą cegłę, beton, drewno oraz wprowadzającą energię zieleń. Jednak motywem przewodnim bez wątpienia jest naturalne drewno dębowe, zestawione z gamą szarości, aż po antracyt. Do tego dobrano detale w czerni oraz zgaszonych odcieniach zieleni, błękitu aż po granat i akcenty fioletu. Nie zapomniano również o flagowym oranżu, który ożywia jedno z najodważniej wykończonych pomieszczeń. – Inspiracją do stworzenia koncepcji wnętrza całego biura był sam produkt, czyli rozwiązania audiowizualne – opowiada Barnaba Grzelecki. – Projekt został więc zbudowany wokół dźwięku – zarówno jako wartości funkcjonalnej, w kontekście akustyki, jak i detali, takich jak słuchawki czy wyrazisty, wizualny leitmotiv w postaci graficznego przedstawienia natężenia dźwięku. GN to firma duńska, naturalnie więc bliski sercu inwestorów jest styl skandynawski. Wnętrza utrzymane w chłodnej gamie, ocieplone drewnem. Równocześnie firma swoją poprzednią siedzibę miała w coworkingu Czerwona cegła zderzona z betonem, zieleń i elementy drewna – to charakterystyczne motywy tamtej przestrzeni, które inwestorzy zapragnęli „przenieść” do nowego biura wraz z duchem odważnego designu w postaci grafik, ledonów, niebanalnych opraw oświetleniowych. Przy czym grafiki – w tym najbardziej efektowna z dziewczyną w słuchawkach – zostały tutaj nadrukowane na płyty PET, które pochłaniają dźwięk, będąc efektowną dekoracją. Parametry akustyczne w całym wnętrzu pozostają na najwyższym poziomie. – Bardzo nas ucieszyło jako projektantów, że udało się to zmieścić w budżecie – podkreśla architekt.
W ażurowe ścianki wkomponowano elementy dekoracyjne z motywem skali natężenia dźwięku. Co istotne, oprócz funkcji dekoracyjnej cechują się dźwiękoszczelnością. Obok zastosowano także wysokojakościowe, podwójne szkło i płyty PET, oraz filc, sufit z fizeliną, wykładziny z podkładem bitumicznym oraz sufitowe wyspy akustyczne, dzięki czemu zyskano wyjątkowy komfort pracy. Akustyczna przyjemność jest jednym z elementów holistycznie rozumianego dobrostanu, z dążenia, do którego GN jest znany jako pracodawca.
Wnętrza nowego budynku zrónicowane zostały pod względem funkcji – od recepcji z klasyczną ladą i strefą dla gości, z regałem wypełnionym żywą zielenią, nawiązującą charakterem i wyposażeniem do współczesnego, domowego salonu, poprzez płynnie połączoną z recepcją wielofunkcyjną strefę kolorystycznie zielonkawych odcieni szkła i turkusowych tonów płytek w coffee point, po sale i salki konferencyjne różnych rozmiarów, a skończywszy na kameralnych, jednoosobowych pokojach do pracy. Lokal posiada również open space’y, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby sprzyjały pracy zespołowej, ale jednocześnie nie były przytłaczające. Poszczególne stanowiska oddzielone zostały lekkimi ściankami z drewna i akustycznego filcu z motywem fal dźwiękowych. – Swego rodzaju „przepływ” tego ledonu pod sufitem stanowi świadome nawiązanie do fali dźwiękowej, podobnie jak inne elementy we wnętrzu, których inspiracją była technologia dźwięku, czyli obszar działalności GN Group – zaznacza architekt. W tym wyjątkowym biurze znajduje się nawet wyciszone pomieszczenie dedykowane głębszemu relaksowi – z piłką i leżanką w otoczeniu kosmicznych motywów. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że można się tutaj poczuć jak w domu… nie wychodząc z biura.
– Ludzie wracający po pandemii z home office miewali trudności z ponownym przystosowaniem się do realiów biurowych open space’ów. Dlatego w ostatnich latach nastąpiła zmiana w podejściu do projektowania tego typu przestrzeni. W wersji postpandemicznej mają one zapewnić już nie tylko podstawowe potrzeby związane z wykonywaniem zadań, ale także quasi-domową przytulność i udogodnienia wspierające neuroróżnorodność. Nową rolą projektantów staje się „udomowianie” współczesnego biura przy zachowaniu jego funkcjonalności i estetyki na najwyższym poziomie – mówi właściciel BIT CREATIVE.
Nowe biuro zostało zaprojektowane z myślą zarówno o pracy w skupieniu, jak i do integracji. Ponadto, w przestrzeni biurowej znajduje się biuro odpowiadające na potrzeby osób neuroatypowych, potrzebujących wyciszenia. Mimo tego, że przestrzeń jest bardzo zaawansowana technologicznie, to technologia nie jest tu czynnikiem dominującym. Pierwsze skrzypce grają motywy w duchu biophilic design. W aranżacji odnajdziemy zatem sporą ilość żywej zieleni w donicach. Do tego dobrano oprawy oświetleniowe z filcu, akustyczne wyspy i zintegrowane systemy multimedialne. – Mamy tutaj szereg ciekawych opraw oświetleniowych o funkcjach akustycznych – z filcu szarego i w kolorach takich jak czerwony czy niebieski, a nawet bardziej fantazyjne, jak ta z beżowego filcu przypominająca kwiat origami – wymienia Jakub Bubel. – Obłe kształty stanowią nawiązanie do architektury samego budynku. Pojawiają się też w szklanych ścianach działowych i elementach sufitu nad open space. Świadomie używaliśmy zmiękczonego detalu i motywu zaoblenia – uzupełnia. Efektem współpracy GN Polska z BIT CREATIVE stała się wspólna przestrzeń, która bez problemu może służyć za przykład tego, jak należy projektować środowisko pracy. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tej współpracy. Po drugiej stronie mieliśmy świadomego, dynamicznego inwestora z budżetem na elementy akustyczne, ergonomiczne, technologiczne oraz inspirujący zespół młodych pracowników. Wnętrze nowego biura GN jest tego wyrazem – podsumowuje Barnaba Grzelecki.
Projekt: BIT CREATIVE w składzie: arch. Barnaba Grzelecki, arch. Jakub Bubel, arch. Malwina Klimowicz
Zdjęcia: Fotomohito