Nowoczesny dworzec w Lubinie został oficjalnie otwarty. Obiekt należy do głównego elementu kompleksowego przedsięwzięcia, jakim jest Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Zlokalizowany jest w centralnej części miasta. Projektem zajęła się uznana pracownia Tremend.
Dworzec uznaje się za jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Oficjalne otwarcie placówki w Lublinie odbyło się 12 stycznia 2024 roku. Budowa obiektu zaczęła się w 2021 roku, natomiast zakończenie prac miało miejsce wraz z końcem 2023 r. Po finalizacji niezbędnych formalności dworzec został udostępniony pasażerom. „Obiekt jest supernowoczesny, energooszczędny i spełnia wszystkie wymagania, które przed budynkami użyteczności publicznej stawia XXI wiek” – powiedział podczas konferencji prasowej poprzedzającej inaugurację Dworca Metropolitarnego Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, dodając, że otwarcie dworca to historyczny moment dla miasta.
Projektem zajęła się uznana pracownia Tremend. Zlokalizowany został w centralnej części miasta wraz z towarzyszącą infrastrukturą tworzącą węzeł komunikacyjny łączący transport miejski regionalny i ogólnokrajowy. Powstały tu również zadaszone perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. Co ciekawe w projekcie ulokowano otwarty dla użytkowników dach z zielenią. Zmodernizowano również plac miejski z terenem zielonym. Usprawniono także komunikacje, dzięki nowemu układowi dróg. Rolę głównego projektanta objęła architektka Magdalena Fedorowicz-Boule. Jednak to cały zespół był zaangażowany w opracowanie koncepcyjne i cały proces realizacji. „Zastosowane w projekcie przyjazne środowisku oraz ograniczające emisyjność materiały i technologie czynią go jednym z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce” – podkreśla Magdalena Federowicz-Boule. Co ciekawe w sąsiedztwie znajduje się zabytkowy XIX-wieczny budynek Dworca PKP Lublin Główny. Projekt musiał zatem optymalnie i funkcjonalnie wpisać się w historyczny kontekst architektoniczny i urbanistyczny miejsca.
Projekt miejsca powstał w duchu natury architektury zrównoważonej. Pracownia Tremend od lat za priorytet stawia minimalizację śladu klimatycznego. Nic dziwnego zatem, że Dworzec Metropolitarny w Lublinie został zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych obiektów tego typu. Zastosowana została struktura pudelka w pudełku w zestawieniu z proekologicznymi parametrami szklanych elewacji, które zmniejszają zużycie energii. Zdecydowano się również na beton jako jeden z głównych budulców, gdyż również zalicza się go do materiałów o niskiej emisyjności. W budynku zastosowano system wody szarej, która pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz do utrzymania zieleni. W budynku znajduje się także wentylacja z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalnego wietrzenia garażu podziemnego. W strefie, z której będą korzystać pasażerowie, umieszczono ogrzewania i chłodzenie płaszczyznowe, które zasilane jest z kaskady pomp ciepła, wykorzystujących 42 odwierty. Na zadaszeniu wiat przystankowych z 43 kieszeniowymi stanowiskami znajdują się szklane panele, w które wtopiono włókna fotowoltaiczne spełniające podwójną funkcję. Zaciemniania oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca.
Fot. B. Barczyk