Strefa wnętrz publicznych to szczególna dziedzina projektowania. Oprócz wielu wymogów technicznych i prawno-budowlanych, jakie musi spełniać przestrzeń publiczna, musi pozostać zapraszająca i przyjazna wizualnie dla użytkownika. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego podchodząc do recepcyjnej lady, klient nawiązuje kluczowy kontakt z atmosferą i wnętrzem budynku. Warto zadbać o to, aby było pozytywne we wszystkich jego aspektach.
Spójne i przemyślane przestrzenie
Organizacja strefy recepcji w hotelu, biurowcu czy budynku mieszkalnym o wysokim standardzie powinna w swobodny sposób umożliwiać pracownikom obsługę gości w sposób bezpieczny i zgodny przepisami i normami prawnymi. Nie istnieje jeden sprawdzony sposób na aranżację recepcji. Wnętrze przestrzeni powitalnej powinno jednak być spójne z ogólnym standardem projektowanej przestrzeni. Biurowiec w centrum miasta, pensjonat w małej miejscowości wypoczynkowej – każde z tych wnętrz, już od wejścia będzie budować inną atmosferę we wnętrzu.
Wyróżniające się wnętrze
Właściciele nieruchomości coraz większa wagę przywiązują do projektu strefy wejścia. Przyjezdny gość od progu powinien czuć się wygodnie i komfortowo. Lada recepcji jest jednak czymś więcej niż zwykłym blatem. Jej elegancki front powinien być efektowny, trwały i łatwy do utrzymania w czystości. Od strony wewnętrznej, swoje miejsce musi znaleźć niezbędna elektronika, komputer i drukarki do pracy recepcjonisty, skrytki na dokumenty, kasetka na pieniądze oraz inne sprzęty niezbędne i ułatwiające sprawne funkcjonowanie. Z czego wykonane są nowoczesne lady recepcyjne? Najpopularniejsze materiały to kamień, szkło, drewno, ceramika lub beton. Architekci coraz częściej zwracają się ku nieszablonowym rozwiązaniom i połączeniom materiałów, kolorów i struktur, aby lada recepcyjna była niepowtarzalna, zachwycająca, ale przede wszystkim, trwała. Odpowiednie doświetlenie strefy roboczej nie tylko ułatwi pracę osobom obsługującym gości, ale również będzie świetnym dodatkiem dekoracyjnym.
Funkcjonalne rozwiązania
Warto również pamiętać o odpowiedniej wysokości lady: 110-120 cm do obsługi klienta stojącego, dla osoby niepełnosprawnej na wózku nie więcej niż 90 cm. Lada musi oczywiście pasować estetyką do reszty wnętrza. Obok niej często znajdziemy krzesła lub kanapy, na których mogą przysiąść zmęczeni goście. Oprócz strefy obsługi potrzebujemy strefy poczekalni, w której gość poczeka na taksówkę lub spędzi czas podczas załatwiania spraw przy ladzie.
Trwałe i bezpieczne materiały
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, materiały wykorzystane w strefie recepcji powinny być trwałe i posiadać odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa. Posadzki recepcyjne wymagają klas ścieralności PEI 5 oraz antypoślizgowego oznaczenia co najmniej R13. Wyłożone nimi przestrzenie powinna być bezprogowe i umożliwiać poruszanie się osobom niepełnosprawnym, swobodny transport walizek oraz wózków bagażowych. Tapicerki na miękkich obiciach powinny być wykonane z materiału o mocnym splocie i podwyższonej trwałości na zabrudzenia i wycieranie.
Projekt: BE3DESIGN
Projekt: TREMEND
Projekt: EC-5
Projekt: EC-5