Zadaniem rzeźby we wnętrzach jest kreowanie emocji i podkreślenie wyrazistego charakteru przestrzeni. Wpływa na nasze samopoczucie i sztuką staje się w momencie, w którym możemy często na nią patrzeć, za każdym razem odkrywając coś nowego. Sztuka wymyka się jednak często jednoznacznym definicjom, jednak rzeźba jest niezawodnym sposobem na obcowanie z artyzmem w trzech wymiarach.
Poznawanie sztuki pozwala dowiedzieć się sporo o nas samych – tak właśnie oddziałują na odbiorców prace prezentowane na co dzień w Galerii ToTuart
Architekci i kolekcjonerzy są świadomi faktu, że dzieła sztuki podnoszą wartość i status realizacji – muszą być jednak dobrze dobrane do stylu wnętrza. Sztuka nawiązuje relację z otaczającą ją aranżacją. Rzeźba robi to w bardzo szczególny sposób: przestrzenna forma może nawiązywać do stylu domu, być przedłużeniem lub kontrapunktem bryły. Wpisanie rzeźby w ramy projektu pozwala architektom na uzyskanie nowych efektów dekoracyjnych.
– „Rzeźba – przestrzenne dzieło sztuki, towarzyszy architekturze wnętrz niemal od zawsze. Była i jest jedną z najistotniejszych dominant przestrzennych. Niezależnie od wielkości, materiału i formy, prawie zawsze zwraca naszą uwagę. Tym bardziej, jeśli odpowiednio zaakcentujemy jej obecność we wnętrzu, planując miejsce ekspozycji w kluczowych osiach widokowych, dobierając właściwe tło oraz eksponując świadomie dobranym oświetleniem. Rzeźba bywa formą sztuki oddziałującą silniej niż np. obraz. Nasz wzrok automatycznie się ku niej kieruje, zaczynamy ją kontemplować i interpretować” – mówi architekt Aleksander Jankowski, współwłaściciel pracowni projektowej Jankowski i Opyrchał.
– „Potrzeba kontaktu ze sztuką tkwi w nas niezwykle głęboko. W ostatnich latach wyraźnie mamy do czynienia z upowszechnieniem sztuki we wnętrzach i ogólnie – w świadomości Polaków. Chcemy obcować z nią na co dzień, nie tylko podczas odwiedzania galerii czy muzeum. Rzeźba oddziałuje na nas szczególnie mocno, wzbudza emocje, skłania do refleksji. Jest także elementem, który określa i nadaje wyraz przestrzeni. Dlatego coraz więcej osób interesuje się sztuką i pragnie mieć ją w swoich domach” – dodaje Agata Opyrchał, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, współwłaścicielka pracowni projektowej Jankowski i Opyrchał.
Moc bryły
Miejska przestrzeń jest doskonałym miejscem ekspozycji sztuki – w odpowiednim otoczeniu rzeźba zyskuje nowy charakter. Staje się wizytówką miejsca i punktem odniesienia w terenie dla mieszkańców i turystów. Nie wyobrażamy sobie przestrzeni naszych parków, placów i rynków bez rzeźb lub pomników. Ich obecność buduje zbiorową tożsamość i poczucie wspólnoty, umacnia pamięć o ważnych dla rodzimej historii ludziach i wydarzeniach. Nazewnictwo budynków nawiązuje do rzeźb ozdabiających ich fasady i frontony, np. Kamienica Pod Pszczółkami czy Pod Śpiewającą Żabą. Projekty współczesnych przestrzeni publicznych skłaniają do refleksji, zwracają uwagę na aktualne problemy i zagadnienia natury egzystencjalnej.
Rzeźba na polskim rynku sztuki przechodzi kolejny renesans. Wzrasta ilość galerii sztuki oraz osób zawodowo zajmujących się art consultingiem, czyli doborem dzieł sztuki do wnętrz, inwestycji czy prywatnych kolekcji. Rośnie w siłę ruch polskich artystów awangardowych, takich jak np. Marek Sułek (znany z projektów realizowanych w przestrzeniach miast w Polsce i za granicą), Anna Wysocka, czy Oskar Zięta (wykorzystujący w swoich pracach unikalną technologię obróbki metalu FiDU). Głośno robi się też o młodych polskich twórcach, takich jak Adam Bakalarz czy Krzysztof Renes.
– „Warto zaznaczyć, że rzeźba to nie jest jedno medium, tylko bogaty program różnych ofert, skierowanych do różnych odbiorców. I wydaje mi się, że właśnie świadomość odbiorcy na polskim rynku sztuki, w tym rzeźby, się zmieniła” – zauważa artysta Krzysztof Renes, reprezentujący młode pokolenie rzeźbiarzy. – „Przez lata 90. rzeźba kojarzyła się z pomnikami i upamiętnieniem, jej całe bogactwo nie funkcjonowało w dostępnym obiegu, a sytuacja ekonomiczna większości Polaków nie dawała impulsu potrzebnego twórcom i wystawcom. Można powiedzieć, że posiadanie rzeźby we własnym domu jest na samym szczycie potrzeb społecznych i fakt, że ten rynek rośnie, świadczy o tym, jak bardzo jesteśmy rozwiniętym społeczeństwem”.
Musisz to zobaczyć!
Tego lata miłośnicy polskiego, współczesnego rzeźbiarstwa mają wyjątkową okazję w jednym miejscu podziwiać dzieła znamienitych twórców, w tym też wcześniej wymienionych artystów. Jeszcze do 23 sierpnia w Centrum Praskim Koneser będzie trwać „Laboratorium Rzeźby” – to jedno z najważniejszych wydarzeń tego sezonu w Warszawie. Na powierzchni 1400 m2 zgromadzono ponad 200 prac dwudziestu znakomitych artystów. Możemy podziwiać bogaty przekrój twórczości oraz różnorodne formy rzeźbiarskie. Od 21 sierpnia do wystawy premierowo dołączy rzeźba jednego z najpopularniejszych twórców surrealizmu magicznego – Rafała Olbińskiego. Za organizację wystawy odpowiada Galeria Sztuki ToTuart, która posiada swoje oddziały w innych miejscach europy: Niemczech i Szwecji. Jej główna siedziba znajduje się właśnie w Centrum Praskim Koneser.
„Rzeźba jest medium trójwymiarowym, które najlepiej prezentuje się w dużej, otwartej przestrzeni. Dotyczy to w szczególności rzeźb wielkoformatowych, których nie brakuje na naszej wystawie. Mamy szczęście, że Sala Laboratorium znajdująca się po sąsiedzku w Koneserze, spełnia te wymagania, gwarantując jednocześnie poczucie bezpieczeństwa. Rekordowa ilość odwiedzających, wiele pozytywnych reakcji zwiedzających, utwierdziły nas w przekonaniu, że rzeźba wyzwala wiele emocji i łatwo wchodzi w interakcję z widzami. Nasze działania skupiają się obecnie na łączeniu inwestorów ze świata biznesu, sektora publicznego, prywatnego, architektów i dekoratorów wnętrz, z szerokim wyborem utalentowanych artystów, tworzących również w innych technikach, niż rzeźba. Swoim doświadczeniem wspieramy również indywidualnych klientów, zapewniając profesjonalne wsparcie w realizacji unikatowych artystycznych projektów dla ich prywatnych przestrzeni. Sztuka poza funkcją dekoracyjną nadal jest jedną z bezpieczniejszych i ciekawszych form inwestowania kapitału. Widać to w szczególności w ostatnich miesiącach”. – przyznaje Marek Duchnowski, właściciel Galerii ToTuart.
Wydarzenie FB:https://www.facebook.com/events/745867946181452/
termin: 11 lipca - 23 sierpnia 2020 r., wtorek — niedziela
godziny otwarcia: 12.00 - 20.00
miejsce: Centrum Praskie Koneser, Plac Konesera 8, Sala Laboratorium (wejście od pasażu) 03-736 Warszawa
Zapraszamy na https://totuart.com
Fot. Materiały prasowe