Biuro, w którym pracownicy będą czuli się swobodnie jak w domu, ale przestrzeń będzie sprzyjała pracy zespołowej i odzwierciedli wartości firmy – jak je zaprojektować? Na te i inne trudne pytania o tworzenie nowoczesnych przestrzeni biurowych odpowiedź znają architekci pracowni 3XA Architects i pracownicy firmy Archicom. W nowym biurze w budynku MidPoint71 we Wrocławiu mogą cieszyć się nowymi, funkcjonalnymi powierzchniami do pracy, spotkań biznesowych i wypoczynku.
Postpandemiczne badania wskazują, że zmieniły się oczekiwania pracowników dotyczące pracy w biurze. – aż 64% respondentów deklaruje, że chciałoby w sposób elastyczny spędzać czas w firmie1. Inne badanie udowadnia, że 70% pracowników biurowych oczekuje przestrzeni do pracy zaprojektowanej z myślą o zdrowiu i dobrej kondycji zatrudnionych2. Firma Archicom we współpracy z biurem 3XA Architects przygotował nowe przestrzenie dla swojego zespołu z uwzględnieniem wniosków wynikających z tych analiz.
Nowa lokalizacja jest pozbawiona standardowych rozwiązań – nie znajdziemy pudełkowych salek konferencyjnych, powtarzalnych open space’ów z jednolitym wyposażeniem. Kiedy biura muszą konkurować z możliwością pracy zdalnej wśród pracowników, priorytetem stało się stworzenie przestrzeni, która kojarzy się z przytulnym domem, ale posiada wszystkie funkcje wygodnego biura, która będzie wspierała integrację pracowników i usunie bariery komunikacyjne.
Elastyczne biura, które dostosowują się do potrzeb pracowników – pozwalają na pracę indywidualną, w skupieniu, a także na dzielenie się pomysłami, kreatywne burze mózgów i budowanie relacji z zespołem to nie jest już opcja, czy możliwa przyszłość. Takie miejsca są koniecznością jeśli chcemy wspierać nasz zespół i nieustannie podnosić jego satysfakcję z pracy. Chcąc odpowiednio zaadresować wszystkie te potrzeby, motywem przewodnim projektu stało się hasło „osmoza”, w znaczeniu przenikania, które odnosi się nie tylko do samego wyglądu biura, ale również przenikania stref wspólnych, prywatnych i półprywatnych. Zjawisko to od dawna jest widoczne w kulturze Archicom – poprzez bycie obok siebie, szanowanie swojej różnorodności i korzystanie z niej do rozwoju indywidualnego i zespołowego. Przebywanie ze sobą wzbogaca nas o nowe doświadczenia oraz wiedzę. Dzięki temu wspólnie tworzymy miejsce, które stawia na indywidualizm, jednocześnie dążąc do łączenia różnych pomysłów i perspektyw, tworząc nową jakość życia – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Archicom S.A.
Nowe biuro Archicom oferuje pracownikom m. innymi Focus roomy, gdzie mogą pracować przy ważnych zadaniach bez rozpraszaczy. Przemyślane przestrzenie wspólne umożliwią swobodną pracę w zespołach i spotkania z klientami.
Skupiając się na połączeniu wymagań Archicom, potrzeb pracowników i wyzwań stawianych środowisku pracy w projektowanej przestrzeni postawiliśmy na komfortowy, domowy i nieoczywisty dla biura design – wykorzystaliśmy transparentne materiały, ryflowane szkło, miękkie przegrody, a także grę światła. Różnorodna, przemyślana i ciekawie zaprojektowana przestrzeń biura zdecydowanie wspiera nowy styl pracy hybrydowej i doskonale odzwierciedla ideę „przenikania” – mówi Magdalena Plichta – Architekt Prowadzący z pracowni architektonicznej 3XA Architects.
Od 17 kwietnia klienci Archicomu mają do dyspozycji salon sprzedaży na parterze budynku MidPoint71 przy ulicy Powstańców Śląskich 9. Biuro spotkań z klientami zmieniło swój charakter i stało się bardziej przytulne, zapraszające i bardziej przypomina teraz piękny salon w mieszkaniu, niż zwykły lokal usługowy.
Nowe biuro Archicom znajduje się na 2 kondygnacji inwestycji Echo Investment, biurowca MidPoint71 we Wrocławiu. Zakres projektu obejmował ok 2000 m2 przestrzeni biurowej i salon sprzedaży mieszkań, z którego klienci mają dostęp z poziomu parteru.
Administracja powierzchnią biurową Archicomu została powierzona zespołowi firmy CitySpace.
Usługa office management to oferta wychodząca poza granice naszych lokalizacji. Obejmuje ona outsourcing administrowania biurem, obsługę recepcji, korespondencji i zamówień firmy oraz czerpanie korzyści ze skali działalności CitySpace. Ciężar i odpowiedzialność za prowadzenie biura klienta oddany jest w ręce naszych specjalistów. Dzięki temu Archicom może skupić się w 100% na obsłudze biznesu – podkreśla Krzysztof Szargawiński, dyrektor regionalny CitySpace.
1 Raport badawczy 2021: Praca z domu czy z biura?, CBRE
2 Raport "Global Report: Changing Expectations and the Future of Work", Steelcase, 2020
Fot. Materiały Archicom