Przestrzeń do pracy powinna wpływać na naszą kreatywność i zaangażowanie w wykonywane zadania, dlatego podstawą pracy z domu jest jej odpowiednia organizacja. Jak przearanżować nasze wnętrza, aby sprzyjały koncentracji i efektywności na #homeoffice? W komfortowym wykonywaniu obowiązków z pewnością pomogą podpowiedzi architektów z pracowni Decoroom, którzy podzielili się z nami swoimi sposobami na pracę w domowym zaciszu.
W prywatnej przestrzeni mieszkania czy domu trudno o samodyscyplinę i skupienie – łatwo rozproszy nas hałas zza okna, niewygodne krzesło, bałagan czy inni domownicy. Dobrze urządzone miejsce do pracy pozwoli zachować maksymalny komfort i wydajność, obniży poziom stresu i ułatwi skupienie na wykonywanych czynnościach, aby szybko i sprawnie uporać się z obowiązkami zawodowymi. Na co zwrócić uwagę aranżując domowe biuro?
1. ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY
Wszystkie niezbędne sprzęty powinny znajdować się w zasięgu ręki. Jeśli pracujemy na komputerze, laptopie czy innym urządzeniu mobilnym, zadbajmy o dostęp do gniazdek i ładowarek. Unikniemy przerw w pracy i poszukiwań na ostatnią chwilę. Przyda się również mały piórnik lub organizer na długopisy, jeśli często robimy notatki oraz notes lub kalendarz na zapiski. Ważna jest pozycja, w jakiej pracujemy. Potrzebujemy komfortowego krzesła, które utrzyma kręgosłup w prawidłowej pozycji. Praca na zwykłym krześle w jadalni szybko odbije się na naszym zdrowiu i złym samopoczuciu.
2. WYZNACZENIE PRZESTRZENI DO PRACY ZDALNEJ
Chociaż niektórym praca z wygodnego fotela lub prosto z łóżka wydaje się bardzo kusząca, na dłuższą metę zupełnie się nie sprawdzi. Długotrwałe zacieranie granicy między przestrzeniami przeznaczonymi do wypoczynku i pracy obniży naszą wydajność oraz komfort pracy. Wpłynie też niekorzystnie na samopoczucie. Warunki pracy na #homeoffice powinny być jak najbardziej zbliżone do warunków panujących w biurze. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na wygospodarowanie osobnego pomieszczenia do pracy, niech to będzie chociaż symboliczne biurko w ustronnym miejscu, aby ograniczyć rozpraszające czynniki. Praca z domu w dobie globalnego internetu zakłada częste rozmowy telefoniczne i wideokonferencje, dlatego zadbajmy o neutralne, komfortowe tło i porządek w otoczeniu, aby nie odwracało uwagi rozmówców od istoty rozmowy.
3. ODPOWIEDNIE OŚWIETLENIE
Domowe biuro musi być odpowiednio oświetlone. Światło działa pobudzająco wpływa na dobre samopoczucie i zapewnia komfortowe warunki do pracy. Dostęp naturalnego oświetlenia jest najkorzystniejszy dla całego organizmu, ale równie ważne jest oświetlenie sztuczne – górne oraz lampka biurkowa ze źródłem światła o neutralnym lub chłodnym odcieniu. Zbyt żółte światło obniża nastrój do pracy i dekoncentruje.
4. MOC ŻYWEJ ZIELENI
Oprócz funkcjonalności warto zadbać o inne aspekty biura do pracy z domu. W tym otoczeniu spędzimy dziennie wiele godzin, dlatego zadbajmy o przyjazny i estetyczny wystrój, który wprowadzi nas w dobry nastrój. Do tego celu doskonale sprawdzą się żywe rośliny. Naukowcy zgodnie potwierdzają badaniami pozytywny wpływ zieleni na nasze zdrowie i samopoczucie. Rośliny w miejscu do pracy pomagają walczyć ze stresem, poprawiają nastrój, oczyszczają powietrze i poprawiają mikroklimat pomieszczenia. Warto postawić w zasięgu wzroku paprotkę, zamiokulasa lub egzotyczną monsterę.
5. WORK-LIFE BALANCE
Niektórym praca z domu kojarzy się z wyrabianiem nadgodzin, spowodowanych złym przygotowaniem miejsca do pracy i mało wydajnym wykonywaniem obowiązków. Jak pracować z domu i nie dopuścić do zachwiania równowagi między życiem osobistym a obowiązkami? Warto planować dzień z wyprzedzeniem, łącznie z wyznaczeniem przerw i planem posiłków oraz trzymanie się pewnej rutyny. Osiągnięcie work-life balance podczas pracy na home office wydaje się trudne, dlatego jest niezbędne, aby wyraźnie oddzielić obowiązki służbowe od innych czynności wykonywanych w domu.
Zdjęcia załączonych realizacji: Pion Poziom / Marta Behling
Więcej na: https://www.decoroom.eu/